Idealny barista to taki, który potrafi zaparzyć idealną kawę. Trudno nie zgodzić się z tym twierdzeniem. Jednak musimy wziąć pod uwagę fakt, że to skomplikowane rzemiosło wymaga pewnych podstawowych atrybutów. Jakie cechy musi spełniać idealny barista? Oto siedem najważniejszych:
Wielcy bariści są doskonałymi słuchaczami
Zacznijmy od podstaw. Wielki barista to utalentowany słuchacz, który potrafi dokładnie poznać potrzeby swoich klientów. Jest to szczególnie ważne, gdy weźmiemy pod uwagę szeroki zakres i złożoność współczesnych napojów kawowych, które zaczynają się od pojedynczego lub podwójnego espresso, ale mogą zawierać również wiele dodatkowych elementów. Barista musi podjąć wysiłek i dokładnie wsłuchać się w głos klientów, aby dostarczyć im dokładnie taki napój, o jaki prosili.
Wielcy bariści są zawsze zajęci
Kolejną istotną kwestią jest apetyt na pracę. Idealny barista jest stale zajęty, a przy tym niezwykle energiczny. Jeśli w danym momencie nie zajmuje się obsługą klientów i przygotowywaniem kawy, wynajdzie sobie dziesiątki innych niezbędnych zajęć np. zadba o wymianę filtrów do czyszczenia kawy, aby nic nie wpływało negatywnie na jakość i smak espresso. Taki barista dąży utrzymania wyjątkowo wysokiego standardu parzenia kawy.
Wielcy bariści wyróżniają się doskonałą dbałością o szczegóły
Dbałość o szczegóły wyróżnia wykwalifikowanych i doświadczonych baristów, ponieważ mają oni pragnienie przygotowania doskonałego napoju i świadomość, że na jego ostateczną jakość wpływa mnóstwo elementów.
Wielcy bariści są ekspertami w dziedzinie sprzętu
Aby osiągnąć tak wysoki poziom usług, zarówno pod względem technicznych aspektów produkcji napojów, jak i usług dostarczanych klientom barista musi przejść naprawdę długą drogę. Wiele zależy od jego przeszkolenia. Świetny barista posiada wiedzę i zrozumienie, jak ważny jest sprzęt, którego używa. Skrzętnie wykorzystuje technologię, jaką dysponuje. Poczynając od konserwacji filtrów, a skończywszy na monitorowaniu wydajności urządzenia. Wielcy bariści podejmują każdy możliwy krok, aby jak najlepiej wykorzystać swój sprzęt.
Wielcy bariści zapewniają wyjątkowy poziom usług
Jeśli chodzi o obsługę klienta, istnieje również znacząca różnica między świetnymi i dobrymi baristami. Ci pierwsi są szkoleni nie tylko w celu uważnego słuchania swoich klientów, ale również wchodzenia z nimi w interakcje i rozwijania relacji z konsumentami podczas ich wizyty w kawiarni. To robi ogromną różnicę, ponieważ wizyta w kawiarni to znacznie więcej, niż picie idealnie wypalonych mieszanek. Kluczową rolę odgrywa tu atmosfera miejsca oraz zachodzące w nim interakcje, a wśród nich relacje między baristą, a klientem.
Wielcy bariści mają wyjątkowe wyczucie czasu
Czas ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o wykonanie idealnej kawy. Świetny barista wie dokładnie, kiedy zakończyć ekstrakcję espresso. Jest w stanie wyznaczyć moment, gdy równowaga smaku osiągnie optymalny poziom. Zbyt wczesne przerwanie ekstrakcji spowoduje, że kawa będzie po prostu pozbawiona smaku. Z kolei opóźniając zakończenie ekstrakcji można spodziewać się spalenia kawy i skażenia jej gorzkim posmakiem. Dlatego dokładne wyczucie czasu pozostaje jednym z najważniejszych atrybutów, jakie musi posiadać wielki barista.
Wielcy bariści potrafią ze spokojem działać pod presją
Nawet najlepszym baristom zdarza się popełniać błędy. Jednak różnica między dobrymi, a doskonałymi baristami polega na ich reakcji na błędy. Ci drudzy w nawet najbardziej stresowych sytuacjach są w stanie zachować niewiarygodny spokój. Wyobraźmy sobie sytuacje, w której przy maksymalnym ruchu w kawiarni klient nagle zmienia swoje zamówienie. Świetny barista skupi się na szczegółach zamówienia i przetworzy je przy minimum zamieszania.